21 spotkań

Spotkanie 7. Zuzanna i martwy bóg.

21 Spotkań. Spotkanie 7. Zuzanna i martwy bóg.

Gdyby Bóg dał nam link do swojej strony, co bym do Niego napisała?

– Chyba od razu napisałabym: „Ku*wa, chyba cię pogięło? Konające w męczarniach dzieci na nowotwory krwi, na białaczki, raki wątroby i trzustki? Sadysto! Maleńkie dzieci w slumsach Kalkuty żebrzące o wczorajszy rogalik? Zagłodzona na śmierć Erytrea i Jemen? A tysiąc kilometrów na północ tony wyrzucanej dzień w dzień żywności, której nie przeżarły i nie przetrawiły otłuszczone brzuchy? Psychopato!”

Dzieci Wojny, Głodny, Smutek, Kolejka, Czeka Na Żywność

Napisałabym: „Księża pedofile w imię Twoje i pod Twoim szyldem krzywdzący dzieci? Draniu! Alkohol i narkotyki wydzierające umysły i dusze milionów ludzi? Po co nam dałeś alkohol i wszystkie te gówna, oprawco? Dręczycielu, skazałeś miliony ludzi na lęk i poczucie winy, bawiąc się ich nieświadomością. Jesteś zadowolony barbarzyńco?”

Tak bym napisała. A potem jeszcze pisałabym małą literą.

„A może ty po prostu jesteś kosmitą boże, który bawisz się jak kot myszą słabszym i głupszym gatunkiem. Stephen Hawking miał rację pisząc, że wyższy gatunek niszczy i eksterminuje niższy, taka jest historia Ziemi. Czekamy na kosmitów i doczekaliśmy się w boskiej ręce, która w niczym nas nie wspiera a jedynie w osobach przebierańców powołujących się na boskie imię, wciska nam kit. Co ci zawiniły niewinne dzieci? Po co ci wojny? Na czym polega to niby wszechmocne miłosierdzie i łaska boska?”

Dzieci, Płacz, Jedzenie, Słaba, Boi, Strach, Smutny

Tak bym napisała.

Doktor Elie Wiesel laureat Pokojowej Nagrody Nobla przyznał, że przedstawiony w jego książce z 1979 roku „Sąd nad Bogiem” (The Trial of God) – sąd rabinów nad bogiem rzeczywiście miał miejsce na terenie obozu KL Auschwitz i że sam autor w nim uczestniczył. Wiele osób krytykowało Wiesela twierdząc, że zmyśla. „Skąd oni, wątpiący wiedzą co się wydarzyło? Przecież ja tam byłem. Wydarzyło się to w nocy, wiosną 1943 roku. W sądzie uczestniczyły trzy osoby, ja i dwóch rabinów. Pod koniec sądu, użyli oni zwrotu w jidysz << ir shuldik aundz epes >> co znaczy: <<jesteś nam coś winny>>, zamiast stwierdzenia << du bist shuldik >> – <<jesteś winny>>. Potem poszliśmy się modlić”.

Tacy okazali się wspaniałomyślni. Jesteś nam coś winny. Może wyjaśnienia? Jeśli ciężko chorzy, pogrążeni w beznadziejności biedacy najpierw doznają porażki i destrukcji z woli bożej a potem modlą się o łaskę, to przecież jest w tym czysta przemoc. Bóg najpierw zsyła klęskę a potem oczekuje na modły, aby z tej klęski uwolnić bezradne ofiary?

Oświęcim, Historia, Obóz Koncentracyjny, Auschwitz

„Dręczycielu, sadysto, kacie? Pozwalasz by różne siostry Bernadetty latami maltretowały dzieci, aby w imię twoje odbywały się rzezie, wojny, płonęły stosy. Pozwoliłeś na Auschwitz.”

Tak bym napisała. Ale nie napiszę. Nie wysłał nam bóg linku. Nie ma z nim kontaktu. Tęgie głowy zastanawiają się, dlaczego zamilkł. Jeśli jesteśmy na jego obraz i podobieństwo to może nie odzywa się ze wstydu? Theodor Adorno zapytał, czy można po Auschwitz pisać wiersze, inni poddawali w wątpliwość, czy można po Auschwitz uznawać istnienie boga i podtrzymywać obraz wszechmocnego i miłosiernego stwórcy.

Auschwitz, Obóz Koncentracyjny, Budynków, Horyzonty

Eli Wiesel wspomina, że pewnego razu tuż przed bramą obozu esesmani powiesili dwóch żydowskich mężczyzn i chłopca. Mężczyźni umarli szybko, chłopiec długo się męczył, a pozostali więźniowie z komanda musieli na to patrzeć. W pewnym momencie Wiesel zapytał szeptem: gdzie jest Bóg? Jak On może na to patrzeć? Ktoś z tłumu odpowiedział: jak to – gdzie jest? Przecież On wisi na szubienicy.


Zamów najnowszą książkę - 21 spotkań

21 Spotkań
Udostępnij:

Maciej Bennewicz

Założyciel i pomysłodawca Instytutu Kognitywistyki. Twórca podejścia kognitywnego m.in w mentoringu, tutoringu, coachingu oraz Psychologii Doświadczeń Subiektywnych. Artysta, pisarz, socjolog, wykładowca, terapeuta, superwizor.