– Dorosłość, mistrzu, czym jest? Wiele mówimy o dorosłości z innymi uczniami wyczekując dnia inicjacji. Czym jest dorosłość? – Powtórzył.
– Ach dorosłość, dorosłość, prawda. Dorosłość wydaje się taką doniosłą sprawą. Dojrzałość to nie są dorosłe rozmowy ani poważne decyzje. Dzieci w ten sposób udają dorosłych – mistrz potarł łysą czaszkę szorstką jak papier dłonią.
– W takim razie co się stanie po naszej inicjacji? – Dopytywał uczeń.
– Dorosłość to nie są rozstania ani spotkania, ani nawet wyrażanie swoich emocji, ani mówienie wprost, ani nawet powstrzymywanie się od agresji. Dzieci w ten sposób udają dorosłych – mistrz potarł dłonią długą brodę.
– W takim razie po czym rozpoznam dojrzałość? – Uczeń nie ustępował.
– Dorosłość to nie jest mądrość usłyszana na wykładach ani wyczytana w księgach wiedza. Nie jest również wtedy, gdy oczekujesz, że ktoś uzna cię za dorosłego, ani wtedy, gdy masz własne pieniądze i kredyt u kupca. Dzieci w ten sposób udają dorosłych – mistrz poprawił ciepłe skarpety na stopach.
– Dlaczego nieustannie odpowiadasz mistrzu zaprzeczając? Sam nas uczyłeś, że należy używać języka proaktywnego – uczeń również poprawił skarpety bezwiednie naśladując mistrza.
– Dobre pytanie – mistrz najwyraźniej ucieszył się klasnąwszy w dłonie. – Odpowiadam używając zaprzeczenia, gdyż dziecko nie wie czego chce, najczęściej nie potrafi określić stanu docelowego za to z łatwością dostrzega, czego nie chce. Dziecko kieruje się unikaniem przykrości i prostym hedonizmem. Chce tego, co kojarzy mu się z przyjemnością, której już kiedyś zaznało. Dziecko nie potrafi zauważyć ani chęci, ani konsekwencji, nie wie czego chce, nie rozumie co mogłoby być tam, ale doskonale rozpoznaje, czego nie chce tutaj – mistrz zaśmiał się głośno i znów klasnął w dłonie.– Co wydarzy się po inicjacji? Być może poczujesz, że wiesz czego chcesz.
________________________________________
Zapoznaj się również z naszą drugą książką wydaną w tym roku!